Sunday 11 December 2011

Danish dan Lembu

Hurmmmmm..... cuti sekolah datang lagi.... actually dah almost 1/3 cuti sekolah dah berlalu dan aku baru teringat nak buat entry tentang ni. Tiba2 je teringat tadi bila aku tengok lembu kat tepi jalan. Actually citer ni ada kena mengena dengan Danish dan lembu.

Masa Danish umur 4 tahun which is last year (2010), aku dengan wife aku bagi tahu Danish yang dia dah kena start masuk sekolah tadika since umur dah 5 tahun. Tapi dia asyik refuse dan kata "Abang tak mau pi sekolah".... dia asyik dok ulang benda yang sama je. Sampai la satu hari tu aku naik angin dan aku kata "kalau abang tak mau pi sekolah, nanti ayah beli lembu dan suruh abang jaga lembu.... nak tak??". Terus dia diam. Aku ingat dia takut la.... so aku pun rasa lega skit sbb Danish ni once kalau dia kata A, benda tu dah tak boleh jadi B. Dia ni sgt firm on the decision yg dia dah kata selalunya.

The next day while I was talking with my wife and later we mentioned abt Danish's schooling and suddenly he start crying. Aku dengan wife aku heran la jugak tetiba ja dia melalak, so my wife tanya la dia sebab apa..... Korang tahu tak apa jawapan dia??? 

"Abang tak mau p sekolah, abang nak bela lembu"

Ni gambar Danisha dan lembu masa nak buat korban 
kat kampung di Kelantan baru2 ni. Korban lembu dan bukannya Danisha

Aku masa tu rasa macam nak kena stroke.... wife aku pun tersengih tak leh nak kata apa dah time tu.... cuma dok pujuk Danish sbb dia dah start dok menangis kuat2 sambil dok sebut nak bela lembu. Kalau anak2 korang buat mcm tu apa la perasan korang kan.... hahahaha.... 

Tapi nasib baik la.... bila sampai time nak kena ke sekolah tu, dia ok ja dan tak dak pulak nak melalak dalam kelas kata nak bela lembu.... hehehe. 

Ni Danish masa sekolah Tadika Kemas dari Januari ~ May 11
Lepas tu tukar ke tadika lain pulak.

Masa di Tadika Kemas dari Januari hingga May 2011, Danish dan Danisha stay kat umah kakak aku di Kepala Batas everyday dari monday to friday. Danish masuk Tadika Kemas yang dekat dengan umah kakak aku. Just balik stay ngan aku during weekend je. Darwisy stay dengan baby sitter dekat ngan umah aku. Tapi start from June 2011 until now, Danish n Danisha balik dok ngan aku atas faktor jarak dan masa. Kesian kat depa sbb selalu kena tinggal jauh dari mak dan ayah. Dah la mak pun dok jauh nun kat Tanjung Malim..... ayah pun jarang2 jumpa, tambah2 kalau ayah kena out-station. Budak2 ni kena jaga dari segi psikologi dan perasaan, nampak je budak2 kan?? Tapi cara pemikiran depa kadang2 melangkaui cara pemikiran kita.

Danish dok menari dan menyanyi lagu enjit2 semut
masa hari Konvokesyen Tadika Lagenda

Danish dengan fesyen ala2 Sarip Dol samseng 
Kampung Dusun... hahahaha

Dok bergelek sakan masa dok buat persembahan
sebelum terima sijil tamat sekolah.

Sedang menerima sijil tamat sekolah (umur 5 tahun) dari
salah seorang waris pelajar.

Tak sangka aku yang anak aku now dah besaq. Rasa macam dia ni baru lagi lahir tapi pejam celik pejam celik, dah pun 5 tahun. Next year akan masuk pre-school pulak. Alhamdulillah, walaupun Danish dulu yang nak bela sangat lembu tapi dia sangat rajin buat kerja sekolah. Lepas sampai umah dari sekolah, dia akan lorat untuk buat siap2 keja sekolah. Kadang2 sampai x sempat nak makan. Aku harap dia akan jadi seorang pelajar yg cemerlang, gemilang dan terbilang satu hari nanti.

Lepas ni akan tiba pulak giliran Danisha Sorfeena. Tapi
nak bagi dia peluang setahun lagi utk lepak2 kat umah.


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...